Blandat sommarnöje med Chamonix och käkkirurg

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Åhlens

Hej på er, hoppas ni har haft en supersommar, trots värmen och torkan! Min har varit lite ris men också en hel del ros...

Annons

Länge sedan sist nu, en hel sommar har nästan passerat och jag har tagit en paus från bloggandet. Jag har ett vacklande fram och tillbaka om jag ska fortsätta att blogga eller inte. Lusten och inspirationen måste komma tillbaka, vi får se om den gör det. Nu blev jag i alla fall sugen på att uppdatera lite här och har några idéer om kommande inlägg och projekt.

Sommaren var omtumlande, den inleddes med att jag gjorde mitt sista pass på anestesin. Jag sa upp mig under våren och ska nu arbeta heltid på ambulansen.

Även om jag gjort det är valen helt på egen hand var det känslomässigt laddat att faktiskt städa ur skåpet, lämna det olåst och sedan passera dörrarna och vinka "hej då" till fina kollegor. Jag hoppas att de kommer behöva en timvikarie nu framöver så jag får komma och söva lite patienter då det är ett mycket roligt arbete.

Sommaren då? Jo den inleddes med en övernattning på The Winery Hotel i Stockholm, Solna. Ett hotell där de har egen vintillverkning, pool på taket med bar och pizzabakning. Det finns en fin restaurang med högklassig mat, kanske lite mer för den finsmakande individen men uppe på taket är det en mer avslappnad miljö med god pizza och god dricka. En trevlig vistelse för lite avkoppling och extra mys som sedan kan toppas med shopping på Mal of Scandinavia då det ligger med 10 minuters gångavstånd från hotellet.

Dock under just den helgen får jag svårt att gapa och min käke har låst sig på höger sida. Efter besök hos min tandläkare och sedan ett samtal med käkkirurg fick jag min dom. Det är min disk som har hoppat/lossat från sitt ställe i leden och kommer inte komma därifrån utan hjälp. Hur detta ska gå till får vi se, CT (röntgen), Sprutor och operation är några milstolpar för den här diagnosen. Mer om det när jag vet mer… Men det gör ont, gapförmågan är kraftigt förminskad och har nu ätit smärtstillande i 6 veckor. Undra när magen kommer balla ur också… I dagarna ska jag till min kiropraktor, i hopp om att han kan göra något för min käke.

Sommaren fortgick ändå, trots käkproblematiken, och vår resa till Chamonix stod på tur. Nervositeten över hur mina höfter skulle reagera och hålla. Efter alla mina behandlingar hos min naprapat, med stötvåg, massage, akupunktur och stretchning kändes det absolut mycket bättre men hade inte kunnat promenera mer än 60 minuter som mest och då hade jag känt av en trötthet i höfterna. Vi kom till franska alperna och på något sätt hade vi bokat fel så vi hade ingen guidad tur, vi fick sätta oss in i Chamonix vandring och natur för att se vart och hur vi kunde vandra själva. Hur vi vandrade och hur vårt upplägg blev kan jag berätta i ett annat inlägg.  Det här blev verkligen en magisk resa på alla sätt. Miljön, atmosfären, maten och stämningen. Utsikterna och vandringarna var fantastiska. Jag anser att det här är en ”must experience”!!!

Till råga på allt fungerade det att gå 3-4 timmar per dag med mina höfter. Dag 1 och 2 kände jag en kraftig stelhet och hade värk på kvällen när vi skulle ner och äta mat. Men vaknade dag 3 och kände ingenting. Hur det är möjligt? Ingen aning men sen kunde vi gå helt obehindrat resten av dagarna. Ingen värk, ingen stelhet utan en pigg kropp som kunde gå uppåt och nedåt och njuta av avslappnande kvällar och sova gott på natten.

Hem kom vi, glada och nöjda och inspirerade. Efter det har vi mest pysslat här hemma, men med tanke på värmen har vi inte gjort speciellt mycket. När vi kom hem hade vår luftkonditionering anlänt som jag skickade efter och det var en fröjd att få lägga sig i ett svalt rum för den här hettan som varit i sommar tog till och med kol på mig.

Sommaren avslutades med en alldeles perfekt roadtrip med min fina underbara bästa vän. En roadtrip som först gick till Kristianopel resort och camping – där vi åt världens bästa räkmacka och räksallad. Godare hittar man inte! Vi bodde i en liten liten stuga som endast innehöll en säng, men som var belägen precis vid stranden. Ett dopp i det varma vattnet och sen blev det skvaller (de skvaller vi inte redan hunnit igenom i bilen påvägen dit) och skumpa såklart.

Tidigt morgonen efter åkte vi till Mandelmanns Trädgård, Kiviks Musteri (där vi tokhandlade massa gott) och sedan vidare till Ängelholm Råbocka camping som var så mycket nostalgi! Jag och min familj var där flera somrar när jag var yngre och bodde på campingen i vår husvagn. Nu bodde vi i en nybyggd superfin stuga med pentry och dusch & wc. Helt perfekt. Vi badade i havet, vi åkte runt i antikbutiker, vi åkte till Höganäs outlet och Iitala outlet. Vi hade det så himla bra. Avslutade med en tripp det ökända, legendariska, populära Ullared Gekås. Är nöjd att jag inte handlade något onödigt utan endast det som jag tänkt ut och behövde ha. Kanon, men visst - kalla mig CRAZY men jag köpte faktiskt årets första julklappar. Tror jag därmed slår rekord i att börja i tid.

Hem kom vi nöjda och superglada, fyllda med energi.